Fenugreek: Sjekk alle de helsemessige fordelene!

Fenugreek, eller såkalt “bukkehornkløver” på norsk, er vanlig ingrediens i indiske retter og tas ofte som supplement. I denne artikkelen kan du lese alt du behøver å vite om fenugreek.

Fenugreek (Trigonella foenum-graecum L.) er en plante på rundt en til halvannen meter som har grønne blader og små hvite blomster som inneholder små, gyllenbrune frø.

Denne helt spesielle planten har noen helt spesielle helsemessige fordeler, og kan bidra til:

  1. Å støtte normal glukose i blodet
  2. Å opprettholde et normalt blodsukkernivå
  3. Normalt glukosenivå

Interessert i å gå i dybden på bukkehornkløver?

Da bør du lese:

Beneficial effects of fenugreek glycoside supplementation in male subjects during resistance training: A randomized controlled pilot study

*T8 inneholder 200 mg fenugreek. I studien er det brukt 600 mg fenugreek.

Ernæringsfakta

1 spiseskje (det vil si 11,1 gram) hele bukkehornkløverfrø inneholder 35 kalorier og flere viktige næringsstoffer:

  • Fiber: 3 gram
  • Protein: 3 gram
  • Karbohydrater: 6 gram
  • Fett: 1 gram
  • Jern: 20% av daglig verdi (DV)
  • Mangan: 7% av DV
  • Magnesium: 5% av DV

Kilde: Healthline

Sammendrag:

Bukkehornkløverfrø har en sunn ernæringsprofil, som inneholder en god mengde fiber og mineraler, inkludert jern og magnesium. 

fenugreek t8

Kan bidra til å kontrollere blodsukkernivå

Fenugreek ser ut til å kunne hjelpe på metabolske tilstander, slik som endringer i blodsukkernivå.

Det kan virke som fenugreek påvirker blodsukkeret. (1) (2) (3)

Andre helsemessige fordeler med fenugreek:

Fenugreek har blitt brukt til å behandle en rekke tilstander. Men disse er ikke like godt dokumentert som disse påstandene:

  1. Støtte normal glukose i blodet
  2. Bidra til å opprettholde et normalt blodsukkernivå som del av en sunn livsstil
  3. Bidra til normalt glukosenivå

Så til det store spørsmålet. Hvordan bruker du fenugreek (bukkehornkløver)?

Du finner fenugreek som en essensiell ingrediens i mange kosttilskudd. For eksempel inneholder kosttilskuddet T8:

200 mg fenugreek

Den anbefalte mengden beror på hvilket type kosttilskudd du velger. 

I den store studien vi viste til innledningsvis (Beneficial effects of fenugreek glycoside supplementation in male subjects during resistance training: A randomized controlled pilot study) ble det brukt 300 mg fenugreek 2 X daglig.

Det er en dose som tilsvarer 6 tabletter med T8!

Hvordan ta kosttilskudd?

Kosttilskudd anbefales å tas før eller sammen med et måltid. Siden denne urten har god effekt på blodsukker, kan det være fint å kombinere T8 med dagens høyste karbohydrat-måltid. Altså et måltid bestående av mye karbohydrater. 

PS! Følg alltid doserings-instruksjonen på etiketten! Rådfør deg med helsepersonell hvis du føler deg usikker.

Daglig inntak av T8 tilfører kroppen sink som bidrar til å opprettholde normale testosteronnivåer i blodet samt magnesium og vitamin B6 som bidrar til å redusere tretthet og utmattelse. Magnesium bidrar til normal energiomsetning, normal muskelfunksjon, og til normal psykologisk funksjon.
200 mg Terminalia chebula bidrar til å opprettholde sterk libido.

fenugreek hvordan ta kosttilskudd

Prøv T8 i 60 dager

50% RABATT – KUN 199,-

Skriv inn ditt telefonnummer

Du blir sendt videre til et bestillingsskjema forhåndsutfylt med informasjon knyttet til ditt telefonnummer, der du leser mer om abonnementet og vilkår før du bestiller. Du bestiller ingenting enda.