Disse 6 tipsene kan øke forbrenningen din

Det er lett å bli irritert på den sylslanke kompisen din som hiver innpå hva det måtte være. Den gode nyheten er at du KAN øke forbrenningen din. Her får du triksene som leder deg til høyere forbrenning og nærmere sixpack. 

Forskjellen mellom dere to ligger i kroppens hvileforbrenning. Selv må du jobbe beinhardt for å forbrenne fett fordi du har lav forbrenning, mens han fra naturens side forbrenner mer uten de helt store anstrengelse. 

Heldigvis kan du øke forbrenningen din med 6 enkle steg. Men la oss først se på hva som påvirker forbrenningen. 

Hva påvirker forbrenningen?

Forbrenning handler om hvor raskt kroppen din klarer å bryte ned næringsstoffer i maten for å frigjøre energi. Dette kalles også for stoffskiftet. Vi snakker om den energien som blir brukt for å holde vitale funksjoner i gang, slik som kroppstemperatur. 

Dette er en prosess som er avhengig av en rekke faktorer, som alder, kjønn, kroppsfett, muskelmasse, aktivitetsnivå og gener.

For eksempel vil en mann på 70 kilo som tilbringer det meste av dagen helt i ro, ha et daglig forbruk på omtrent 1650 kcal. 

Du kan øke forbrenningen din ved å øke aktivitetsnivået ditt. Samtidig er det sånn at kroppen bruker mer energi jo større muskelmasse du har. Det skyldes at muskler har høyere forbrenning enn fettvev.

Så hvordan øker du forbrenningen din?

6 tips for øke forbrenningen

1. SPIS MER PROTEINER: Det har vært vanlig å anbefale 0,5 gram protein per kilo kroppsvekt for å opprettholde kroppens muskelmasse. Men hvis du har noen kilo for mye, bør du ta sikte på å få i deg 1.2–1.5 g per kilo kroppsvekt.

2. DRIKK VANN: Å drikke vann er smart hvis du vil gå ned i vekt. Drikker du et glass eller to når du står opp, hjelper du kroppen med å skylle ut giftstoffer samtidig som det gir et løft for stoffskiftet ditt. Ikke minst bidrar vann til å redusere appetitten og kaloriinntaket ditt. En halv liter vann kan øke forbrenningen i minst en time etterpå, og fordelene er spesielt store hvis vannet du drikker er kaldt.

Bedre forbrenning
Ekstra muskelmasse bidrar til å øke forbrenningen din med flere kalorier.

3. BYGGE MUSKLER: Ett kilo muskelmasse forbrenner rundt 12-13 kcal om dagen i hvile. Til sammenligning forbrenner fett omtrent fire kcal om dagen. Legger du på deg tre kilo muskelmasse, vil du altså forbrenne rundt 40 kcal ekstra per dag. 

4. FYSISK AKTIVITET: Aerob trening gir deg ikke store muskler, men det kan øke stoffskiftet ditt i timene etter treningsøkten. Trening med høy intensitet gir dessuten en ekstra økning i hvilestoffskfitet ditt, enn trening med lav eller moderat intensitet. 

5. SPIS ET MELLOMMÅLTID: Det kan lønne seg å spise et lite mellommåltid for å holde vekta nede. Flere studier viser at de som tar seg tid til et mellommåltid spiser mindre ved neste måltid.

6. GRØNN TE: Grønn te bidrar til metabolisme, som igjen bidrar til vektkontroll. Studier viser at gruppen som drakk grønn te mistet i snitt 0,2 til 3,5 kilo mer enn dem som ikke drakk te over en periode på 12 uker.

Hvordan får du sixpack?

Dessverre finnes det ingen treningsmetoder som fokuserer på å reduserer fett på enkelte kroppsdeler. Derfor kan du heller ikke kun fokusere på fettet som dekker nedre del av magemusklene for å få en synlig sixpack. Din eneste mulighet er å gradvis forbrenne fett fra HELE kroppen. Og den enda dårligere nyheten er at magefettet som regel er det siste som forsvinner – og det første som kommer tilbake. 

Så akkurat hvor lang tid det tar før magefettet forsvinner er avhengig av så mange faktorer. Blant annet hvor mange kilo du mister, hvor mye du trener og kostholdet ditt.

Les også: Slik blir du kvitt ølmagen

Men klarer du å redusere kaloriinntaket ditt med 500 kalorier om dagen, samtidig som du forbrenner 500 kalorier daglig, kan du som en tommelfingerregel regne med å gå ned 0,5 kilo i uka. Det tilsvarer 2 kilo i måneden. 

Over tid vil da også fettet som dekker magemusklene dine forsvinne – i takt med at fett forsvinner på andre steder på kroppen din. Og hvis du også ønsker å ha noen magemuskler å vise fram, er det en god ide å trene magemusklene 2 til 4 ganger i uken.

Fyll på med gode næringsstoffer

Daglig inntak av T8 tilfører kroppen sink som bidrar til å opprettholde normale testosteronnivåer i blodet samt magnesium og vitamin B6 som bidrar til å redusere tretthet og utmattelse. Magnesium bidrar til normal energiomsetning, normal muskelfunksjon, og til normal psykologisk funksjon. Terminalia chebula kan bidra til å opprettholde sterk libido.

Prøv T8 i 60 dager

50% RABATT – KUN 199,-

Skriv inn ditt telefonnummer

Du blir sendt videre til et bestillingsskjema forhåndsutfylt med informasjon knyttet til ditt telefonnummer, der du leser mer om abonnementet og vilkår før du bestiller. Du bestiller ingenting enda.