8 dokumenterte tips for å få bedre selvtillit

Et godt selvbilde innebærer å være fornøyd med deg selv akkurat som du er. Men dessverre er ikke god selvfølelse alle forunt. Vi viser deg noen enkle, men forskningsbaserte tips for å komme opp på hesten igjen!

Du kan for eksempel trene på å snakke deg selv opp, gi slipp på sammenligningtanker – og som vi skal se kan et undervurdert parfymetriks komme deg til unnsetning på en dårlig dag. Heldigvis finnes det en rekke tips og teknikker for å få det bedre med deg selv.

Men la oss først skille mellom selvtillit, selvfølelse og det som kalles for selvbilde. Her snakker vi om termer som brukes om hverandre:

Selvtillit, selvfølelse og selvbilde

Du kan for eksempel ha fremragende tro på egne evner på fotballbanen, men så mangler du fullstendig selvtillit når det kommer til å invitere drømmedama ut på date.

  • Dermed definerer vi SELVTILLIT som din vurdering av egne prestasjoner innenfor et område. Høy selvtillit er dessuten nært koblet til motivasjon. Har du selvtillit på fotballbanen, er som regel motivasjonen din ekstra sterk for å få laget til topps. 
  • SELVFØLELSE på den andre siden handler om den grunnleggende opplevelsen du har av din egen verdi. En god selvfølelse innebærer at du kjenner på en indre trygghet. En person med lav selvfølelse vil ofte rangere seg selv som dårligere enn andre mennesker. 

Selvfølelse henger dermed sammen med det å være, mens selvtillit handler om det å gjøre

  • En persons SELVBILDE viser som regel til summen av din selvtillit og din selvfølelse. Altså den oppfatningen du har av deg selv. Selvbilde rommer dermed dine evner, din verdi og din plass her i verden og i tilknytning til andre mennesker. 

Du KAN styrke ditt selvbilde. Og i denne artikkelen gir vi deg den magiske formelen . Etter å ha lest helt ned, er vårt mål at du skal vite akkurat hva som trengs for å jobbe med selvfølelsen og selvtilliten din. 

8 dokumenterte tips for bedre selvtillit

Det er stor sannsynlighet for at du har bedre selvtillit på noen områder, mens den er dårligere på andre felt. Derfor gir vi deg nedenfor ÅTTE forskningsbaserte tips for å øke den generelle selvfølelsen din til det bedre. 

Disse rådene kan i all sin enkelhet høres så simple ut at du tror de ikke vil hjelpe. Men selv om formelen er enkel, så viser studier at de er supereffektive. Så legg din indre kritiker til sides, og bli med videre. Det er tross alt selvtilliten din vi snakker om. 

1. Slutt umiddelbart å sammenligne deg med andre

Det aller første du må slutte med, er å sammenligne deg med andre. Du har kanskje en venn som tar bedre bilder enn deg og som har langt flere følgere på Instagram enn det du har. Det kan være at kompisen din tjener mer enn deg og har en fetere bil. 

Ifølge sosial sammenligningsteori er det naturlig å sammenligne. Vi hører ofte om å gå i sammenligningsfella. Men denne fella er som et troll som bare vokser jo flere du sammenligner deg med, og selvtilliten din lider som følge av dette. 

Det første du må gjøre er å bli bevisst på dette. Trollet skyr som vi vet lyset. Så la oss se hva forskningen sier om å sammenligne oss grønn.

Slutt å sammenligne deg med andre
SAMME FISK? Det er altfor lett å sammenlige seg med andre

Studie om å sammenligne

En studie fra 2018 publisert i Personality and Individual Differences viser at det er direkte sammenheng mellom å sammenligne seg med andre og hva du føler om deg selv.  

Forskerne viste til at ut av sammenligningsfella vokser det misunnelse. Og jo sterkere misunnelse deltakerne kjente på, jo verre fikk de det med seg selv. 

Konklusjonen var at personer som raskere helte til misunnelse, oftere måtte bale med svingende selvtillit. Det gjorde deres egenverdi skjør og sårbar for ytre utfordringer. 

For øvrig stammer “envy” (misunnelse) fra det latinske ordet invidia, som betyr ‘non-sight’. Det henger sammen fra Dantes guddommelige komedie. I komedien måtte Dante arbeide under kapper av bly, mens øyelokkene ble sydd fast med blytråd. Vi referer derfor til at misunnelse oppstår fra eller fører til, en form for blindhet.  

Råd til deg som sammenligner deg 

  1. Det første du må gjøre er å bli bevisst på at du er i ferd med å sammenligne deg selv med andre. STOPP umiddelbart.
  2. Minn deg selv om at dette ikke er nyttig, men tvert imot skadelig for selvtilliten din. Husk at alle har sitt løp å følge, og at livet ikke er en konkurranse. 
  3. Hvis du kjenner på misunnelse overfor andres liv, kan det være nyttig å minne deg selv på dine egne styrker og suksesser. Før gjerne disse seirene ned i en takknemlighetsdagbok. Ta den fram i svake stunder. 
  4. Du har garantert styrker som andre ikke har!

2. Omgi deg med positive mennesker

Dvel litt over hvordan vennene dine får deg til å føle deg. Løfter de deg, eller føler du at de drar deg ned? Sannsynligvis vil du komme til at enkelte kan ha en mer negativ effekt på deg enn andre. Noen har lett for å dømme, mens andre i større grad aksepterer deg slik du er. 

Menneskene du har i livet ditt påvirker i stor skala dine tanker og holdninger om deg selv. Ofte i større grad enn du selv er klar over. Bli bevisst på hvordan andre får deg til å føle deg:

Hvis du stadig føler deg dårlig etter å tilbragt tid med en bestemt person, kan det være at tiden er inne for å redusere tiden med vedkommende.  

Omgi deg med mennesker som er glad i deg og som ønsker det beste for deg. Positive mennesker bygger opp selvtilliten din. God selvtillit og en positiv holdning henger dessuten ifølge studier sammen.

PS: Tenk samtidig over hvilken innvirkning du selv har på vennene dine 🙂  

Positive mennesker
OPPMUNTRENDE: En god venn aksepterer deg som du er og gir deg god energi

3. Vær snill mot deg selv

Dette rådet har du kanskje forsøkt å følge flere ganger med varierende hell. Så la oss se litt nærmere på hva det egentlig betyr. Vi snakker om å ha selvmedfølelse for seg selv.

Det innebærer at du skal behandle deg selv med vennlighet når du gjør feil, mislykkes eller opplever tilbakeslag. Klarer du dette (ja, vi vet det ikke alltid er like lett), så vil du oppleve at du blir mer stabil og robust følelsesmessig. Det vil bli enklere for deg å navigere i vanskelige følelser. Og du vil få et bedre forhold ikke bare til deg selv, men også til andre. 

Stor grad av selvmedfølelse knyttes til selvtillit blant annet i denne studien fra 2015

Neste gang du befinner deg i en vanskelig situasjon, erkjenn at det å tidvis komme til kort eller å føle seg ufullkommen bare er del av det å være menneske. 

4. Spray deg med god lukt

Dette er vårt desidert enkleste tips for å øke selvtilliten raskt: Finn fram favorittparfymen din!

Ifølge forskningen kan det å ta på seg en god lukt gjøre underverker for hvordan du føler deg. En studie publisert i Journal of Cosmetic Sciences viste at menn fikk økt selvtillit og samtidig følte seg mer attraktiv. Faktisk i så stor grad at denne ekstra selvtilliten ble merkbar for omgivelsene.

Det er altså ikke lukten i seg selv som får andre til å legge ekstra merke til deg, men den ekstra selvtilliten som du viser som følge av parfymen eller deo-en.

Videre kan du øve deg på å ha medfølelse for deg selv. Det kan du blant annet trene på ved å tenke over hvordan du snakker til deg selv.

5. Øv på positivt selvsnakk

Det er lett å bli sin egen største fiende. De fleste vil kunne skrive under på at de sjelden snakker i like positive ordelag til seg selv, som de gjør til en venn de setter høyt. 

Men negativt selvsnakk begrenser deg og er alt annet enn gunstig for selvtilliten din, som jo er den du vil øke. 

 «Dette håndterer jeg ikke»

 «Ingen liker meg uansett»

 «Ikke vits engang å prøve»

Kjenner du deg igjen i negativt selvsnakk, skal du vite at de fleste bedriver slik hamring på seg selv i blant. Problemet oppstår når det blir for mye av det.

Positivt selvsnakk
Si det samme til deg selv som du ville sagt til en god venn

Snakker du i langt mer positive ordelag overfor deg selv derimot, styrker du din selvmedfølelse, kjemper mot trollet som forsøker å stjele fra deg selvtilliten – og du vil merke at du i større grad takler utfordringer som kommer din vei. 

  • Neste gang du sitter i et krevende møte på jobben og tenker at du ikke har noe å si, minn deg selv om at du bedriver negativt selvsnakk. Rist dem av deg, og tenk på hvordan du i stedet kan praktisere en mer positiv holdning
  • I stedet for å si “Dette håndterer jeg ikke” bytter du ut den negative tanken med “Dette skal jeg forsøke”. I stedet for å tenke “jeg gjør aldri noe riktig”, kan du minne deg på om “Jeg kan gjøre det bedre neste gang” eller “Så har jeg i det minste lært noe”. 
  • Pass likevel på å ikke overdrive det positive. Da vil du neppe tro på det du sier til deg selv. Vær realistisk. Bytt ut de mest ekstreme formene for selvsnakk med mer nøytrale ord. I stedet for at du “hater å snakke offentlig”, kan du begrense deg til å si “liker ikke å snakke offentlig”. Du vil som regel tro bedre på deg selv da, enn om du skulle ha sagt jeg “elsker å prate offentlig”. Du vil bli overrasket over hvor mye denne måten å trene på selvsnakk kan gjøre for selvtilliten din.

Og når vi snakker for eksempel frykt for å snakke offentlig. Lær deg å møte frykten! 

6. Møt din egen frykt

Vi kjenner alle situasjoner som kan skape frykt eller angst i oss. Men som vi vet er den beste måten å bekjempe frykt på, å møte frykten ansikt til ansikt.

Det er dessuten veldig sunt for selvtilliten din. 

Tren deg på å møte situasjoner som du unngår som følge av manglende selvtillit. Gir tanken på å holde en presentasjon på jobben din deg skjelvende knær, prøv likevel. Se på det som et eksperiment for å øke selvtilliten din, og se hva som skjer. 

Husk dessuten at litt frykt bare bidrar til å skjerpe fremførelsen din. Å kjenne frykt og angst kan altså bare være sunt og i mange sammenhenger får deg til å prestere bedre.

Du vil merke at selvtilliten din øker når du oppdager at det ikke gikk så galt som du trodde. Og for hver gang du øver, jo mer vil selvtilliten din øke. 

Møt din egen frykt

Det er viktig å understreke at FOR mye selvtillit på ingen måte er bra det heller. Det kan gjøre at du tar risikoer som kan utsette deg selv for farer.

Husk også at kroppen krever tilsyn for at du skal ha det bra med deg selv.

7. Gi kroppen ekstra oppmerksomhet

Å ta vare på kroppen dreier seg ganske enkelt om å vise egenomsorg for seg selv. Trening er bra for både kropp og sinn, og resultatet er at du vil føle deg mer selvsikker. 

Men hvis du ALDRI ha trent eller viet kostholdet ditt særlig mye oppmerksomhet, vil det være drepen på selvtilliten din om du begynner for hardt på ditt bli ny-prosjekt. Så start i det små. Og husk på dette med positivt selvsnakk. 

  • KOSTHOLD: Når du fyller på med næringsrik mat, vil du naturlig komme til å føle deg sunnere og mer energisk, noe som vil gi deg en god følelse. Finn et opplegg som passer for deg hvis du behøver å gå ned i vekt. Det finnes utallige dietter der ute, men ikke alle passer for alle. Prøv deg fram, og du vil se at selvtilliten din øker når du når vektmålet ditt. 
  • TRENING: Mange studier viser at fysisk trening er bra for selvtilliten. En studie fra 2016 publisert i Neuropsychiatric Disease and Treatment viser for eksempel at regelmessig trening var bra for deltakernes kroppsbilde. Og bedre kroppsbilde, skaper i sin tur mer selvsikkerhet. 
  • MEDITASJON: Stadig flere kaster seg på den stille bølgen. Det å jobbe med avspenning er på mange måter bra for hvordan du føler deg. For mange er resultatet av meditasjon mindre negativt selvsnakk og større aksept for den du er. Meditasjon kan i det hele tatt bidra til å styrke selvtilliten din ved at du får ro og kontroll over tanker som herjer. 
  • SØVN: Ikke minst er det viktig å få nok søvn. Søvn påvirker følelsene våre, som igjen er viktig for hvordan vi har det med oss selv. En god natt søvn gjør deg mer robust, gir optimisme og selvtillit!

8. Ta vare på mannen i deg med T8

Sannsynligvis har du en eller flere ganger sammenlignet deg med menn som synes å ha det lille ekstra. Kanskje er det noe med energinivået og kraften de utstråler. Det kan være nærliggende i denne sammenheng å bringe kroppens lager av testosteron på bane.

Et sunt testosteronnivå er knyttet til maskuline egenskaper som muskelmasse og styrke, dyp stemme, hårvekst og sexlyst

Testosteron er mannens viktigste kjønnshormon. Men visste du at nivåene kan synke allerede etter fylte 40 år? 

Det er flere ting du kan gjøre for å ivareta gode testosteronnivåer. Blant annet kan du spise testo-vennlig mat:

Selv om det dessverre ikke finnes noen vidunderkur for god selvtillit, finnes det kosttilskudd som kan bidra til å opprettholde normale testosteronnivåer. 

To kapsler T8 inneholder blant annet sink, som bidrar til å opprettholde normale testosteronnivåer i blodet, og til normal fruktbarhet og reproduksjonsevne. Magnesium og vitamin B6 bidrar til å redusere tretthet og utmattelse. Magnesium bidrar til normal energiomsetning, normal muskelfunksjon, og til normal psykologisk funksjon. Terminalia chebula kan bidra til å opprettholde sterk libido.

Alt som er viktig for mannens selvtillit. 

Prøv T8 i 60 dager

50% RABATT – KUN 199,-

Skriv inn ditt telefonnummer

Du blir sendt videre til et bestillingsskjema forhåndsutfylt med informasjon knyttet til ditt telefonnummer, der du leser mer om abonnementet og vilkår før du bestiller. Du bestiller ingenting enda.